Toonladders en akkoorden

Op deze pagina kun je interactief de samenstelling van de belangrijkste toonladders en akkoorden uit de pop- en jazzmuziek berekenen en horen in verschillende toonsoorten. Zie ook: gitaarakkoorden, akkoordsymbolen, piano akkoorden en ladders, akkoorden in toonsoorten

Toonladders:

Kies de grondtoon en het soort ladder. Het programma kiest zelf de meest praktische benamingen voor de tonen en laat de ladder desgewenst horen. Toonladders op het gehoor leren herkennen >>

Grondtoon: Ladder:
Naam:
Formule:

Tonen:

Totaal: ladders.

Akkoorden:

Kies de grondtoon, daarna de gewenste akkoordsoort (m,sus4,enz.) en dan de eventuele toevoegingen (6,9,11,enz.) en/of alteraties (b5,#11 enz.). Het programma kiest zelf de meest praktische benamingen voor de tonen en laat het akkoord desgewenst horen. Akkoorden op het gehoor leren herkennen >>

Grondtoon:
Akkoord:
Toevoegingen/Alteraties:

Naam:
Formule:

Tonen:
Totaal: akkoorden.

Opmerkingen

  • De cijferreeksen 1,b3,5 en dergelijke geven de tonen aan ten opzichte van de majeurladder, in stijgende richting. Ze vormen de formules van de ladders of de akkoorden.
  • Uitzondering: maj7 in een akkoordsymbool betekent dat de 7e toonuit de majeurladder in het akkoord zit, bijvoorbeel Cmaj7 is dus C-E-G-B. In C7 zit een kleine septiem: C-E-G-Bb. In de majeurladder is dat de b7.
  • bb7 en 6 zijn in de praktijk dezelfde toon
  • Of een akkoord goed klinkt of niet, hangt ook sterk af van de ligging: de manier waarop je de tonen ten opzichte van elkaar speelt.
  • Akkoorden met veel toevoegingen klinken meestal beter in een wijdere ligging, dus met de tonen verder uit elkaar, verdeeld over meer oktaven.
  • Ook worden vaak tonen weggelaten in dit soort akkoorden, met name de kwint (5) en de grondtoon (1).
  • Sommige combinaties zijn zinloos, bijvoorbeeld een #9 als toevoeging in een mineur akkoord: Cm7/#9 zou theoretisch zijn: C Eb G Bb D#, maar D# klinkt hetzelfde als de Eb, maar dan een oktaaf hoger en is dus geen toevoeging.
  • Een dubbelkruis (dubbele verhoging) wordt als "x" aangegeven: Dx is dus Disis.
  • Een dubbelmol (dubbele verlaging) wordt als "bb" aangegeven: Bbb is dus Beses.
  • Zie ook het artikel over akkoordsymbolen

Zelf uitrekenen

Natuurlijk kun je ook zelf de tonen van ladders en akkoorden uitrekenen. Dat doe je aan de hand van de formules, die moet je dan wél kennen natuurlijk! Voorbeeld:

  1. Vraag: harmonische mineurladder op G
  2. Zet de letters achter elkaar: G A B C D E F G
  3. Maak er nu een majeurladder van. De afstanden zijn altijd: twee keer een hele toon, een halve toon, drie keer een hele toon en weer een halve: G A B C D E F# G
  4. Pas de formule voor de harmonische mineurladder toe: 1, 2, b3, 4, 5, b6, 7, 8 of kortweg: b3, b6 dat wordt dus: G A Bb C D Eb F# G

Akkoorden gaan op de zelfde manier. Voorbeeld:

  1. Vraag: Bm7/b5 akkoord
  2. Zet de letters achter elkaar: B C D E F G A B
  3. Maak er een majeurladder van: B C# D# E F# G# A# B
  4. De formule voor m7/b5 akkoorden 1, b3, b5, b7 toepassen. Uitkomst: B D F A

Wil je oefenen of jezelf testen? Kijk dan bij de interactieve muzieklessen.

Wil je de ladders of de akkoorden op de piano leren spelen, kijk dan hier: Akkoorden en toonladders op de piano

JavaScripts: Sander Sanders 2019

Donatie

Dit is een gratis site, die al sinds 2003 voortdurend wordt uitgebreid en geactualiseerd. Als jij ook wilt dat dat zo blijft, doe dan een donatie aan Popschool Maastricht >>

Bijgewerkt op: 14 November, 2024